Dobre i trajne prehrambene navike usvajaju se za obiteljskim stolom od malih nogu

5135078abec28

4. ožujka 2013 21:43

Mnoge mame već pri prvom pogledu na ultrazvuk i sliku svog nerođenog djeteta počinju zamišljati kako će dijete izgledati, kako će dočekati prve zajedničke blagdane, kako će se igrati, kako će cijela obitelj zajedno sjediti oko obiteljskog stola. Obiteljske večere ispunjene smijehom i veseljem, kada svi veselo prepričavaju svoje dogodovštine oko šarolike hrane, sigurno su visoko na ljestvici onoga o čemu većina budućih roditelja i mladih obitelji mašta.

Međutim, vrijeme često pokaže da u stvarnosti nije uvijek sve tako idealno. Vrlo često za stolom sjedimo umorni i bezvoljni, rjeđe uz svježe i s ljubavlju pripremljene namirnice, a često s jednostavnim i brzo pripremljenim obrocima, uz dvije dječje stolice-hranilice, djecom koja negoduju oko svakog zalogaja i u napetom iščekivanju roditelja hoće li nešto od hrane završiti na podu.

Neki roditelji ne odustaju od ideje sretnog obiteljskog stola pa stoga rade sve kako bi u navedenom naumu i uspjeli. Naša zamišljena obitelj ima troje djece koja su sva mlađa od 4 godine. Najviše od svega vole skupa sjediti i zajedno večerati, no stalno nailaze na prepreke.

Kako izbalansirati ideju i provesti u djelo ono što najviše vole raditi skupa – a to je provoditi vrijeme za stolom s djecom koja su još premalena da bi na miru sjedeći pojela večeru i pritom ih navesti na usvajanje zdravih prehrambenih navika i lijepih manira ponašanja?

Ovo što naša zamišljena obitelj pokušava je vrlo bitan i pozitivan primjer koji vodi i mnogim kasnijim pozitivim životnim navikama. Primjerice, studije su pokazale kako djeca koja večeraju zajedno s roditeljima imaju kasnije manje problema s pretilošću, ali i s ovisnošću o drogi, a istovremeno im donosi mnoge pozitivne primjere i životne navike.

Naravno, usvajanje navika kod djece ponekad zna biti teško pa stoga donosimo nekoliko savjeta kojima ćemo pokušati pomoći pri stvaranju istih, ali i vesele obiteljske atmosfere.

Napravite jedno jednostavno jelo – za sve

Kada imate malu djecu s različitim prohtjevima i preferencijama, stvari ponekad znaju biti dodatno otežane. Kako bi si pojednostavili situaciju, najbolje je pripremiti jedno jelo za sve. Ako imate dijete od 3 godine koje voli svinjetinu, dok vaša dvogodišnjakinja obožava tjesteninu, pokušajte kombinirati. Napravite jedno i drugo i jednom dajte malo više onog što više voli, a malo manje onog što ne voli jesti i obrnuto. Tako će svako dijete biti sretno i zadovoljno.

Ne dozvolite nikakve zamjene za planiranu hranu

Pa čak ni kada vas vaše dijete gleda namrgođena lica i prekriženih ruku jer neće jesti što mu je servirano, ne smijete posustati! Mnoge mame brinu hoće li njihovo dijete biti gladno jer nije pojelo obrok, pa se ulove u razmišljanju “pa možda sam mu ipak morala skuhati dodatno i pire krumpir..”, no, istina je drugačija. Ako bude gladno, reći će i kad stvarno bude gladno, jesti će.

Isključite stres i polagano hranite dijete

Ponekad je i jedan zalogaj problem kad je riječ o hranjenju. U tim trenutcima odbijanja, roditelji gube živce, stres se iz minute u minutu povećava. Najbitnije pravilo: nikad nemojte izgubiti živce i dopustiti da vas stres nadvlada, jer to znači da vaše dijete postiže upravo ono što želi, a to je izbjeći jelo. Možda ćete djetetu, ali i sebi ponekad više puta morati ponoviti da je vrijeme ručka i da se za ručkom jede ono što je na stolu, ali nemojte nuditi djetetu nikakvu drugu hranu osim one koja je predviđena za taj obrok. Usput i vi ne zaboravite jesti, a ponekad i djetetu ponudite zalogaj i iz svog tanjura. Ponekad je djeci jednostavno finija hrana iz maminog tanjura.

Izbjegavajte obilne popodnevne međuoobroke

Djeca bi trebala izbjegavati konzumiranje popodnevnih međuobroka otprilike 2 sata prije redovnog obroka, jer će ih zasititi. Ovaj korak je posebno težak, jer djeca obožavaju sve usputne slastice koje ne bi smjeli jesti, posebno čokoladu, sladoled, razne grickalice. Isto tako, roditeljima je ponekad najjednostavnije gurnuti djetetu u ruku kekse da malo odahnu, no to će dodatno otežati jedenje hrane koja je doista djetetu potrebna za zdrav rast i razvoj.

Pokušajte djecu zainteresirati za večeru i pomoć oko nje

Nekoliko minuta prije večere dajte im upozorenje “Uskoro će večera!” što svakako puno bolje zvuči od primjerice “Skidaj se s te igrice i dođi mi pomoći!”. Osim najave da je uskoro vrijeme za ručak ili večeru, dijete možemo zaposliti da nam pomogne. Djeca bolje reagiraju na pozitivna upozorenja, a kad im se omogući da sudjeluju u poslovima odraslih i da imaju svoj zadatak od malih nogu, većina će s veseljem pomoći i, primjerice, postaviti stol.

Uključite dijete u kuhanje

Uključite djecu u pripremu hrane. Već i dvogodišnjaci će željeti pomoći, no svakako imajte na umu da će vam uz igre u kuhinji trebati puno više vremena nego inače. A posebno za čišćenje. Djeca obožavaju sjeckati, trgati, slagati, stavljati isjeckano povrće u lonac, prosijavati brašno, razbijati jaja… i neka vam to ne bude gnjavaža, jer ćete ubrzo primijetiti kako s puno više volje i entuzijazma jedu brokulu koju su sami oprali ili natrgali.

Uključite kuhinjske rekvizite i maštu

Primjerice, koristite razne rezalice za povrće u obliku srca ili zvjezdica ili bilo kojem drugom obliku koje ćete kasnije staviti na špinat ili neko drugo jelo koje vaši klinici baš i ne vole te ih tako zainteresirati i za njima mrsko jelo. Neki roditelji u tome su vrlo vješti, pa djeci serviraju snješka od riže s kuhanom mrkvicom, ispod drveta od brokule i komadićem mesa umjesto lonca na glavi.

Pripremite se za proces hranjenja

Obzirom da poznajete svoje dijete i njegove navike, unaprijed pretpostavite što bi vam sve tijekom obroka moglo biti potrebno te imajte to u blizni. To će vas umiriti i ostat ćete usredotočeni na hranjenje, a ne na konstantno trčkaranje po kuhinji.

Bez kažnjavanja, ali unaprijed postavite stvari na svoje mjesto!

Ako dijete ne želi pojesti istu količinu hrane svaku večer, ne morate to smatrati neuobičajenim. No, uvedite pravilo da svaki dan moraju probati svaku vrstu hrane koju ste ponudili, pa kasnije mogu donijeti odluku da li im se određena hrana manje ili više sviđa. Na taj način dijete dobiva osjećaj da ima kontrolu, odnosno da barem nešto u vezi hrane koju jede ima pod kontrolom. Ne ustručavajte se neku namirnicu koju ocijeni kao lošu, ponovno ponuditi za mjesec dana. Dječji osjeti okusa mijenjaju se kako odrastaju, pa će im neke namirnice u nekoj fazi biti bolje od drugih i obratno. Ne vežite uz hranu kažnjavanje ili nagrađivanje. Ako dijete ne želi pojesti, ne dajte mu zamjensku hranu niti ga kažnjavajte. Do sljedećeg obroka dajte mu uobičajenu užinu, a do večere će zasigurno biti gladno kao vuk i pojesti više hrane koju ste servirali.

Pokušajte skratiti vrijeme večere

Za neku djecu prava je muka sjediti na istom mjestu 20 ili 30 minuta, a posebno za vrijeme obroka. Ako imate djecu koja “nemaju vremena” trošiti puno vremena na obrok, ne morate inzinstirarti da prosjede cijelu večeru, već dopustite male iznimke.

Desert! Desert!

Ako je riječ o večeri i maloj djeci, svakako pokušajte izbjeći slastice. Neka slatkiše zamjeni voće, bilo svježe ili sušeno, ili barem neka slastice budu sa smanjenim udjelom šećera.

I najbitnije!

Nikada nemojte odustati! Da bi se stvorile navike treba vremena i volje. Ponekad će sve biti sjajno, ponekad puno cviljenja i plakanja te bacanja hrane, ali opet sve ponoviti i sutradan. Budite dosljedni i uspjet ćete! Usredotočite se na konačan cilj, a to će doista nakon nekog vremena biti vaša obiteljska večera iz snova, bez bacanja hrane i rasplakanih mališana.

 

Tagovi: , , , , ,