Dječak ima skoro tri godine i upotrebljava vrlo mali fond riječi

Moj sin ima dvije godine i 10 mjeseci. Pametan je i razumije svaku moju riječ, ali njegov fond riječi je mali: baba, mama, deda, sok, daj i neki njegov jezik koji ja ne razumijem.

shutterstock_1735801265.jpg

Što da radim, zabrinuta sam? Ne znam je li razlog tomu što nema djece u susjedstvu s kojom bi se družio. Dane pretežno provodi sa mnom. Utječe li to na njegov rječnik? Ni ja ni muž nismo pričljivi. Hvala vam unaprijed! Mlada mama

Poštovana mama,

teškoće koje navodite ukazuju na kašnjenje u jezično-govornom razvoju, što može biti rezultat sporije maturacije i nezrelosti djeteta, ali i rani pokazatelj mogućih jezičnih teškoća. Ipak, treba imati u vidu da je svako dijete posebno i ima vlastiti tempo razvoja.

Osim u tempu usvajanja jezičnih vještina djeca se razlikuju i s obzirom na stil i način usvajanja jezika. Tako su neka djeca vrlo pričljiva i izgovaraju riječi unatoč teškoćama koje imaju pri njihovom izgovoru. Druga djeca su puno opreznija i ne progovaraju dok nisu sigurna da će moći izgovoriti riječ. Stil učenja često je povezan i s djetetovim temperamentom i socio - emocionalnim razvojem.

Neki znakovi usporenog jezično - govornog razvoja su: - nerazumijevanje jednostavnih naloge (npr. ˝Dođi!˝) - smanjena zainteresiranost za govor - dijete ne oponaša riječi odraslih - izostanak simboličke igre - teškoće u prepoznavanju slika svakodnevnih predmeta (npr. „Gdje je medo?“) - ne služi se raspoznatljivim riječima (nerazumljivo ‘mumlja’) - ne izvršava dvočlane naloge (‘Donesi čašu!’, ‘Ostavi medu!’) - spor rast i smanjena raznovrsnost rječnika

Osim navedenih znakova važan aspekt jezično-govornog razvoja je i način na koji dijete komunicira s okolinom, koliko je razumljiva njegova komunikacija (iako nije verbalan), te da li se i koliko pri komunikaciji koristi neverbalnim sredstvima (pogled očima, geste, vokalizacije, mimika, pokreti tijela).

Djeca uče i usvajaju nove vještine spontano u svakodnevnim situacijama. Stoga Vam preporučujem da više pričate sa svojim djetetom, komentirate i opisujete što radite, imenujte predmete koji vas okružuju i igračke s kojim se igrate. Čitajte s njim slikovnice, pjevajte pjesmice. Potičite dijete da se verbalno izražava, nemojte ga preduhitriti vašim odgovorom, dajte mu vremena da vam objasni što želi, pravite se da ga ne razumijete.

Vršnjačka igra jako je poticajna za cjelokupni dječji razvoj, ali njezin izostanak, sam za sebe, nije razlog kašnjenja u jezično-govornom razvoju. Ipak preporučujem da potičete dijete na uključivanje u igru s drugom djecom, ako možete, vodite ga na dječje igralište, dječje knjižnice, igraonice. Zbog kašnjenja u jezično - govornom razvoju obratite se logopedu kako bi se napravila detaljna procjena i dobio bolji uvid u djetetove razvojne sposobnosti, a i kako bi dobili smjernice za daljnje načine poticanja Vašeg djeteta.

Asja Dubravčićmag. rehab. educ., mag. logoped

Kabinet Korneo