Da li je to normalno ili mu treba stručna pomoć? Samira
Poštovana mama,
teškoće koje navodite ukazuju na kašnjenje u jezično-govornom razvoju. Međutim, među djecom postoje velike razlike u tempu i načinu na koji se razvija njihov jezik i govor. Stoga ovo kašnjenje može biti individualna razvojna karakteristika, ali i ukazivati na moguće postojanje teškoća.
Djeca u dobi od dvije godine imaju usvojen veliki broj riječi koje koriste u različitim situacijama i za različite potrebe. Također u toj dobi djeca počinju uparivati riječi te se javljaju prvi dvočlani iskazi. Naravno, osim same verbalne ekspresije, važno je i kakvo je djetetovo jezično razumijevanje. Dijete bi trebalo moći razumjeti pitanja tipa "Gdje je auto?" i pokazati na traženi predmet. Također polako počinju razumjeti i izvršavati jednostavne naloge (npr. "Stavi auto na stol."). Obratite pažnju i na način na koji dijete komunicira s okolinom, koliko je razumljiva njegova komunikacija (iako nije verbalan), te da li se i koliko koristi neverbalnim sredstvima (pogled očima, geste, vokalizacije, mimika, pokreti tijela). Također su bitni i razlozi i situacije u kojima dijete komunicira. Da li komunicira samo u svrhu zadovoljavanja potreba (npr. kad želi piti ili jesti) ili i u svrhu dijeljenja iskustva (npr. da vam pokaže igračku s kojim se igra).
Preporučam da se obratite logopedu kako bi se napravila detaljna procjena i dobio bolji uvid u djetetove razvojne sposobnosti, a i kako bi dobili smjernice za daljnje načine poticanja Vašeg djeteta.
Asja Dubravčić
mag. rehab. educ., mag. logoped